Un bun antreprenor va gasi mereu
solutii. In sprijinul
acestei afirmatii vă voi prezenta povestea unui mic intreprinzator de succes
care a reusit să facă fată crizei. E o persoană pe care o cunosc de peste 15
ani si care a pornit de la zero.
In 1996 a
deschis un mic magazin alimentar de cartier. In acea perioada lucrurile mergeau
bine pentru micii comercianti si in cca. 2 ani a mai deschis, in spatii inchiriate,
un alt magazin de cartier iar apoi un mic bar. Proprietarul afacerii muncea de
dimineata pană seara si din banii strănsi a reusit să cumpere spatiile in care
isi desfăsura afacerea.
Cand totul
mergea din ce in ce mai bine au inceput să apară si in Romania supermarket-uri
si hypermarket-uri iar micile magazine de cartier au inceput să intre in
declin. Afacerile ii mergeau in continuare dar rata profitului era in continuă
scădere. Nu a stat mult pe ganduri, si cum mult timp inainte ca ideea să se
mediatizeze in presa romaneasca si pe site-urile de profil si-a deschis o
covrigarie in care pe langă covrigi mai făcea si gogosi. Aceasta era amplasată
intr-un complex comercial dintr-un cartier, la cca. 400 metri de o scoală
generală. Afacerea cu covrigi a mers relativ bine in perioada 2007-2010, dar pe
măsură ce criza s-a adancit vanzarile au inceput să scada. Un alt motiv a fost
si faptul ca din 2009 in presa a inceput sa se mediatizeze ideea profitabilitatii
deosebite a afacerilor cu covrigi si ca urmare in scurt timp in oras s-au
deschis numeroase covrigării.
Chiar dacă
covrigăria era profitabila, profitul nu era multumitor. La cativa metri de
covrigarie exista o florarie, care
functiona in aceeasi locatie din perioada comunistă. Analizand vanzarile
florariei intreprinzatorul nostru a inteles că in acel amplasament ar putea să
castige mai mult cu o florarie. Asa că, fară să stea prea mult pe ganduri a
inchis covrigaria si a deschis o florarie. Acum, după aproape 3 ani de la
deschidere floraria lui merge extrem de bine si are de aproape 3 ori mai multi
client decat vechea florarie !
In timp ce
mii de alte mii de mici afaceri s-au inchis firma lui a fost in continua
crestere. Chiar dacă nu a facut o facultate de management actiunile si deciziile
sale sunt un bun exemplu pentru multi manageri de meserie.
Ar trebui punctate
urmatoarele:
- cand in
Romania au inceput sa se inmulteasca supermarket-uri si hypermarket-uri, chiar
daca micile magazine inca mai mergeau bine a decis sa deschida o covrigarie, o
afacere care era extrem de profitabilă, dar despre care nimeni nu povestea;
- cand
intreprinzatorii au aflat cat de profitabile sunt covrigariile si orasele s-au
umplut de covrigarii, chiar daca aceasta era profitabila el a renuntat la
covrigarie si si-a facut florărie;
- desi exista
o florarie in imediata apropiere care avea deja clientelă formată a stiut cum să
ii ia acesteia clientela.
Concluziile: pentru a supravietui in conditii de
criza un bun antreprenor trebuie:
- să aibă
viziune: să inteleagă care sunt domeniile in care exista potential de
crestere si care sunt cele in declin;
- să ia
decizii radicale relativ rapid: să nu astepte pană cand afacerea sa
intră in pierdere pentru a schimba ceva si să aiba curajul de a intra in
afaceri intr-un domeniu complet nou;
- să analizeze
temeinic concurenta si piata: pentru a avea succes trebuie sa stii cine
sunt concurentii tai si sa intelegi ce trebuie sa faci pentru a-i putea depasi;
- să aibă
incredere in fortele proprii si să fie perseverent: succesul acestui
intreprinzator se datoreaza capacitatii lui deosebite de a muncii si
perseverentei sale.
NU UITATI: intotdeauna exista solutii, dar nu e deloc usor sa le gasesti !
NU UITATI: intotdeauna exista solutii, dar nu e deloc usor sa le gasesti !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu